留学評価・成果報告
亥鼻地区の全員留学の活動支援に係る報告
亥鼻地区の留学支援の活動を毎年報告書にまとめています。
2022年度 亥鼻地区の全員留学支援に係る活動報告
報告書の別添資料をご希望の方は、
亥鼻地区留学支援担当 inohana-studyabroad (at) chiba-u.jp まで、ご連絡ください。 ※ (at)は@に置き換えてください。
独自アンケート調査
留学プログラムの履修前後に、亥鼻地区で学生アンケートを実施し、コンピテンシーの自己評価を実施しています。
これまでの調査結果は、下記より確認いただけます。
(千葉大学googleworkspaceアカウント限定アクセス)
独自アンケート調査結果(令和3年度、令和4年度)
BEVI調査
亥鼻地区の学生は、個人の意識や価値観を客観的に測定し、それぞれの特性や、留学などの学修経験の前後の変化等を測ることができるBeliefs, events, values inventory(BEVI)テストを受検することができます。
これまでの調査結果は、下記より確認いただけます。
(千葉大学googleworkspaceアカウント限定アクセス)
BEVI調査結果(令和3年度、令和4年度)
インタビュー調査 (調査協力者募集中!)
亥鼻地区では、留学プログラムに参加した学生を対象に、インタビュー調査を実施しています。千葉大学では、留学の交流先も内容も多彩なプログラムを用意しています。効果的な留学プログラムを構築するためには、学生の生の声を聞くことが欠かせません。今後のより良い全員留学の実現のために、留学プログラムに参加した多くの学生からの協力をお待ちしています。
インタビュー調査は、前期と後期の留学プログラム修了後に実施しています。インタビュー調査への参加については、亥鼻地区留学支援担当( inohana-studyabroad@chiba-u.jp )までご連絡ください。
MOOCs受講者成果報告会
ENGINE「全員留学」オンラインプログラムとして、MOOCsを受講した亥鼻地区の大学院生を対象に、年に2回MOOCs受講者成果報告会を開催しています。英語で学んだことを、英語で発信し、互いの学修成果を報告しあいます。亥鼻地区の学生は、どなたでも報告会に参加することができます。
- 最新の開催要項(準備中)
亥鼻地区学生が受講したMOOCsコース
MOOCsには、国内外の大学や機関が提供する多様なコースが用意されています。これまでに学生が受講したコースを紹介します。
Coursera学生が受講したコースを見る
- Bioinformatic Methods I
- Child Nutrition and Cooking
- COVID-19 Contact Tracing
- Data Management for Clinical Research
- Design and Interpretation of Clinical Trials
- Drug Development
- Financial Markets
- Fundamental Neuroscience for Neuroimaging
- Introduction to the Biology of Cancer
- Living with Dementia: Impact on Individuals, Caregivers, Communities and Societies
- Mind Control: Managing Your Mental Health During COVID-19
- Pharmaceutical and Medical Device Innovations, Drug Commercialization
- R Programming
- Stanford Introduction to Food and Health
edX学生が受講したコースを見る
- Fundamentals of Neuroscience, Part 1: The Electrical Properties of the Neuron
FutureLearn学生が受講したコースを見る
- Aging and The brain
- Bacterial Genomes: Disease Outbreaks and Antimicrobial Resistance
- Causes of Human Disease: Exploring Cancer and Genetic Disease
- Causes of Human Disease: Understanding Causes of Disease
- COVID-19: Understanding the Research Behind the Pandemic
- Disease outbreaks in low and middle income countries
- End of Life Care: Challenges and Innovation
- Global Health Governance: Addressing Globalization and Health Inequities
- Integrated Healthcare for Children with Developmental Disabilities
- Introduction to Databases and SQL
- Using Infection Control to Combat Antimicrobial Resistance
- Why Do We Age? The Molecular Mechanisms of Aging
- Working with Patients with Limited Health Literacy
- Work-Life Balance and the Impact of Remote Working
- Youth Mental Health
Udacity学生が受講したコースを見る
- Statistics, AI Fundamentals, Data and Visual Analytics
OpenWHO学生が受講したコースを見る
- Cholera: Introduction
- Clinical management of patients with COVID-19 - Rehabilitation of patients with COVID-19
- COVID-19: How to put on and remove personal protective equipment (PPE)
- Guidance on mask use in the context of COVID-19
- Infection Prevention and Control (IPC) for COVID-19 Virus
- Infection Prevention and Control in Maternal and Neonatal Care
- Influenza prevention and control
- Introduction to infection, prevention and control (IPC)
- Key Considerations for SARS-CoV-2 Antigen RDT Implementation
- Prevention, identification and management of infections in health workers in the context of COVID-19.
- Standard precautions: Environmental cleaning and disinfection
- Standard precautions: Hand hygiene
- Standard precautions: The role of personal protective equipment (PPE)
- Standard precautions: Waste management
過去の開催済み要項
過去の開催要項は、こちらからご覧ください。
過去の報告資料
過去の発表資料は、こちらからご覧ください。
留学評価セミナー
留学を通じた学びの成果の評価に関するセミナーを開催しています。